Tuesday, April 19, 2011

5 + 1 Sebab Kenapa Newbies Gagal Dalam Berblogging!

hasil nukilan: wafimamakidz at 3:19 PM
Untuk pengetahuan U all, blog 2dayblogger adalah tempat Mamakidz membuat rujukan bagi menaiktarakan blog Mamakidz yang tidak seberapa glamer ini.  Maklumlah Mamakidz ni kan, newbie di dalam dunia blogging.  So, Mamakidz selalu pergi ke blog Otai2 yang tidak kedekut ilmu.  Sebab, Mamakidz ni bukannya pakar dan arif dalam bidang ini....
Berikut adalah beberapa petikan dari blog Otai(2dayblogger)
Hari ini nak kongsikan pendapat mengeani Sebab-sebab Kenapa Newbies Gagal Dalam Berblogging.Tips yang diberikan ini berdasarkan pengalaman sendiri kerana saya juga pernah melaluinya seperti mana para newbies sekalian.
Harap tips ini dapat membantu korang semua untuk improve kan lagi skill berblogging korang.Saya pun masih belajar dan akan terus belajar untuk meningkatkan ilmu pasal berblogging ini.Mana tahu oneday saya pun leh jadi Full Time Blogger..
Okey,jom layan…

1.Malas Update Blog
-Kalau nak jadi blogger berjaya kita haruslah sentiasa update blog.Ini kerana lebih kerap korang update blog,lagi mudah blog korang nak diindex di search engine.Paling kurang pun update lah blog sekali sehari.Jika rajin,update lah dua tiga kali sehari.Memang lah agak susah nak cari idea untuk tulis 2,3 post sehari tetapi kerja-kerja anda itu pasti berbaloi.Tak percaya try lah buat dan tengok penambahan visitor kat blog korang.
-Kebanyakkan newbies ini malas nak update blog.Rasanya ini berpunca disebabkan korang tidak tahu tujuan korang berblog atau korang tak tahu korang nak blog pasal apa.Blog ini ada mcm-mcm jenis,ada blog personal,ada blog hiburan,ada blog perniagaan dan lain-lain.Korang kena lah pilih nak buat blog mengenai apa.Barulah senang nak tulis artikel.
2.Malas Ping Blog
-Sebab kedua korang gagal dalam berblogging ini adalah malas nak ping blog.Macam manalah nak berjaya kalau asyik malas je.Walaupun korang berblogging ni sebab suka-suka tetapi korang still kena kerja kuat kalau korang nak dapatkan visitor.Apalah gunanya ada blog kalau takde visitor.Pasti rasa sedihkan.
-Nak ping?korang leh tengok post ini untuk melihat list ping blog yang selalu saya gunakan.[10 Perkara WAJIB Buat Selepas Tulis Entri Baru!]
3.Malas Blogwalking
-Sebab ketiga adalah malas berblogwalking.Blogwalking adalah cara yang paling mudah sekali untuk korang meningkatkan bilangan visitor korang.Memanglah penat nak berblogwalking.Saya pun kadang-kadang je berblogwalking ini.Some times rasa malas jugak berblogwalking tambah lagi bila ada banyak sangat blog yang saya benci nak pergi.Tahu tak apa jenis blog saya yang saya benci nak pergi?Tak?okey.Leh pergi baca kat sini [Apa Perkara Yang PALING Dibenci Ketika Blogwalking?]
4.Malas Link Exchange
-Sebab keempat adalah malas nak link exchange.Bukan susah pun.Bila korang lawat blog orang lain,try korang cari page/post yang mempelawa korang untuk bertukar-tukar link.Biasanya empunya blog akan meminta korang untuk tinggalkan link kat komen,so korang tinggalkanlah link korang kat komen blog itu.Tapi jangan lupa untuk add link blog itu kat blog korang pulak ye.
-Tapi sekarang ni saya tak letakkan page untuk link exchange lagi sebab saya masih dalam proses mengedit blog ini lagi.Bila dah sattle semua,saya akan maklumkan kat korang untuk bertukar-tukar link dengan saya nanti.Insya-Allah.
-So jangan malas untuk ajak empunya blog untuk link exchange.
5.Malas Balas Komen
-Sebab yang kelima adalah malas nak komen dan balas komen.Perkara ini sangat-sangatlah penting untuk meningkatkan trafik korang.Bila korang komen kat blog orang lain,korang akan dapat beberapa kebaikannya antaranya adalah:-
  • Backlinks-Backlink penting untuk meningkatkan ranking dan PR
  • Direct Visitors-Dari link kat ruang komen
-Membalas komen ini akan membolehkan korang berinteraksi dengan membaca korang.Jika korang selalu membalas komen yang diberikan dan menjawab dengan penuh sopan,Insya-Allah,reader korang akan mula meminati blog korang.
6.Template Blog Yang Buruk
-Last but not least adalah template blog yang buruk.Pemilihan blog ini sangat penting kerana template ini ibarat baju kepada blog kita.Kalau kita pakai yang buruk,takde sapa yang nak pandang kita kan?samalah dengan blog ini.Kalau korang guna template yang buruk,kurang kemas,berserabut dan lain-lain,pastilah orang taknak masuk blog korang.Kalau masuk pun sebab tersilap masuk..hehe.
-Banyak template-template yang korang leh guna kat internet ini.Cuba korang search kat google guna keyword blogspot template,blogspot themes.Pasti korang leh jumpa template yang lawa.Try lah kalau tak percaya=)
sumber rujukan blog:http://www.2dayblogger.com

1 comments:

salmiyati raus on April 19, 2011 at 4:01 PM said...

yup.yg pasal kene selalu update blog tu mmg setuju,.,, kalau rajin update blog, mmg bantu traffic,,tapi kite mmg pemalas nak update,,hahahahha,,xde mood,,,

FB Page daku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

...There something about mamakidz Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez