Thursday, May 5, 2011

Kemurungan selepas bersalin - Set C menjadi penawarnya

hasil nukilan: wafimamakidz at 10:05 PM
Salam semua.....
''Selama sebulan saya mengalami tekanan perasaan. Adakalanya saya menangis, menjerit dan terasa seperti mahu mencederakan diri sendiri'' ujar Wardina Safiyyah Fadlullah
Menurut pakar2, tekanan perasaan selepas bersalin adalah penyakit umum yang dihadapi oleh sebahagian wanita ketika berpantang yang dikenali sebagai kemurungan selepas bersalin atau dalam masyarakat Melayu ia dipanggil sebagai meroyan.

Untuk pengetahuan kalian faktor persekitaran adalah penyebab kemurungan dan kegelisahan selepas bersalin
Oleh itu, sokongan dari suami dan keluarga terdekat adalah terapi yang terbaik dan disamping pengambilan supplemen bagi memberi ketenangan.  Tapi, yang lebih penting ialah berdoa kepada Nya.
Laporan WHO pada tahun 1999, menunjukkan kemurungan adalah penyakit keempat utama di dunia yang boleh menyebabkan hilang keupayaan dan menambahkan kesengsaraan kepada si pesakit dan dianggarkan bahawa hampir 10 peratus sehingga 20 peratus wanita mengalami masalah kemurungan selepas bersalin.
Menurut pakar juga, pemberian susu badan pada bayi dapat merawat kemurungan yang dihadapi oleh si ibu. Melalui pemberian susu badan, si ibu akan merasakan dirinya dekat dan akrab dengan anak. Dengan itu, ia akan membantu mengurangkan perasaan murung yang melanda.
Selain dari itu, berkomunikasi dengan si manja seusia kandungan mencecah enam bulan juga antara kaedah berkesan membantu mencegah masalah kemurungan selepas bersalin.
Supplemen shaklee yang sesuai untuk merawat kemurungan ialah set C, iaitu:
1. Vita-lea iron formula(multivitamin)= Harga:RM71 (WM) RM75(EM)
2. B-complex = Harga:RM43 (WM)RM45(EM)
3. Sustained Release Vita-C 500mg = Harga RM74 (WM) RM78(EM)
4.  Zinc = Harga RM27(WM) RM28(EM)
Jika berminat hubungilah Mamakidz melalui email (p3zaf5y@gmail.com) dan SMS di 012-9066653.
Untuk info yang lebih lanjut perihal N3 ini bolehlah merujuk di akhbar Utusan Malaysia, ruangan megamode; 5 mei 2011; halaman 6
Post N3 via henset nokia.....

0 comments:

FB Page daku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

...There something about mamakidz Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez