Tuesday, January 11, 2011

Set bersalin (berpantang) bersama shaklee Pt.3

hasil nukilan: wafimamakidz at 2:49 PM
Set C (set confinement ) hanya untuk 40 hari sahaja

Set C (CONFINEMENT SET) 
* RM100 only 
40 tabs of Vitalea/ Multivitamin 
40 tabs of B Complex 
40 tabs of Vitamin C 
40 tabs of Zinc 

fungsi :

khusus untuk bakal ibu dan set ketika pantang. juga sesuai untuk mereka yang baru menjalani pembedahan. zinc berfungsi untuk membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka di dalam

* B Complex (40 biji) - penting untuk elak kemurungan (meroyan, sebagai penenang (anti-stress) & menstabilkan hormon.
* Vitamin C (40 biji) - penting untuk pembentukan kolagen, mempercepatkan penyembuhan luka, memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin.
* Vita-Lea Iron Formula (a.k.a multivitamin) (40 biji) - perlu kerana ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh, terutama kerana ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin.
* Zinc (40 biji) - membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka di dalam (untuk rahim).

sebelum ni, saya tak pernah terfikir yang pengambilan vitamin/ suplemen sudah mencukupi untuk membantu proses pemulihan tubuh semasa dalam pantang. saya sangkakan, memang kena makan jamu semasa berpantang bersalin. 

tapi, tulah hikmah berpantang sendiri, saya banyak belajar. banyak keyword saya google sebagai persediaan nak berpantang sendiri tempohari ; jadual berpantang sendiri, makanan/ lauk dalam pantang, cara mandikan baby, breastfeed dsb. then, bawah keyword 'breastfeed' pulak, saya dalamkan lagi dengan pencarian2 seperti pengurusan ebm, chiller, vitamin untuk ibu menyusu, colic etc.

keyword vitamin untuk ibu menyusu menemukan saya dengan Shaklee ye puan2 (^-^). juga, barulah saya tahu bahawa pengambilan vitamin semasa berpantang lebih baik daripada jamu. walaupun saya takde masalah makan jamu2 tu semua, tapi baby saya tak tahan. panas. naik ruam2 kat badan dan muka dia. memang jamu tu bagus utk panaskan badan saya, dan bagus untuk atasi masalah sembelit time pantang, tapi sbb saya bf, jamu bukan pilihan yg tepat untuk saya.

malah, membaca pengalaman kawan2 yg berpantang di oversea, juga ada yg sekadar makan pil2 postnatal yg dibekalkan pihak hospital, dan juga mengamalkan pengambilan makanan yg seimbang dan berkhasiat. (saya akan kupas pasal berpantang ni lain kali).

saya tak kondem la pulak jamu2 ni..sebab saya sendiri pun masa anak dara kuat makan jamu ye? (^-^) tapi bukan jamu aje, saya juga amalkan perubatan alternatif - homeopathy ; dan suplemen macam b complex, epo, vitamin C tu dah sebati dengan badan saya. sebab tu kot saya awet muda sampai yg muda dari saya pun tersasul ko-aku jek dgn saya..

tulah ceritanya.. inshaALLAH, next baby, saya akan ambil suplemen Shaklee pula ok? (ewah2..icha baru 2 bulan tu). saya kurang pengetahuan semasa mengandungkan icha. takut nak makan itu, takut nak makan ini. memang bergantung dengan pil yg doktor bekalkan dan rajin minum susu anmum. 

inshaALLAH..

So, mommies...jika mommies, mommy icha dah mengamalaminya anda bila lagi.  Jika mommies berminat silalah emailkan pesanan di p3zaf5y@gmail.com dan SMS jer @012-9066653.


credit to mommy icha
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial Share Alike

0 comments:

FB Page daku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 

...There something about mamakidz Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez